Kritike zbog egipatske presude za novinare Al Džazire

Foto: Beta

Amnesti Internešenel, predstavnici medija i advokati kritikovali su današnju presudu egipatskog suda trojici novinara katarske televizije Al Džazira na engleskom koji su na ponovljenom suđenju osuđeni na po tri godine zatvora.

Australijanac Piter Greste, Kanađanin egipatskog porekla Mohamed Fahmi i Egipćanin Baher Mohamed proglašeni su krivim po optužbama da su „širili lažne informacije“ da bi podržali Muslimansko bratstvo, grupu bivšeg islamističkog predsednika Mohameda Mursija koga je vojska svrgnula 2013. godine.

Oni su uhapšeni u Kairu u decembru 2013. a na prvom suđenju 2014. izrečene su im kazne od sedam do deset godina zatvora. Ta presuda je poništena i slučaj vraćen na ponovno suđenje.

U sudu su danas bili prisutni Fahmi i Mohamed koji su pušteni da se brane sa slobode u februaru, dok se Gresteu, koji je u februaru deportovan iz Egipta po ukazu predsednika, sudi u odsustvu. Policija je odmah odvela Fahmija i Mohameda po izricanju presude.

Prepuna sudnica u kojoj su bili mnogobrojni predstavnici medija sa šokom je reagovala na presudu, prenose agencije.

Organizacija Amnesti internešenel je u saopštenju osudila presudu i navela da je time „odzvonilo slobodi izražavanja u Egiptu“.

Filip Luter, predstavnik Amnestija, rekao je da se ovom presudom izvrgava ruglu egipatsko sudstvo i zatražio da novinari odmah budu oslobođeni. On je rekao da su oni zatvoreni samo zato što su koristili svoje pravo na slobodu izražavanja.

Amal Kluni, advokatkinja za ljudska prava koja zastupa kanadskog državljanina Fahmija, takođe je kritikovala trogodišnje kazne i ukazala da su svi rekli da nema dokaza da se podrže optužbe.

„Današnja presuda šalje opasnu poruku u Egiptu. Šalje poruku da se novinari mogu zatvoriti samo zato što rade svoj posao, što govore istinu i izveštavaju o događajima. I šalje opasnu poruku da ima sudija u Egiptu koji će dozvoliti svojim sudovima da budu instrumenti političke represije i propagande“, rekla je Amal Kluni.

Ona je izrazila nadu da će egipatski predsednik Abdeh Fatah el-Sisi pomilovati trojicu novinara.

Izvršni direktor televizije Al Džazira na engleskom Džajls Trendl rekao je da je presuda „skandalozna i gnusna“ i da su svi šokirani.

„Ceo slučaj je jako politizovan i nije vođen na slobodan i fer način. Nema dokaza da  su naše kolege na bilo koji način izmišljale vesti ili pomagale terorističkim organizacijama“, rekao je Trendl i dodao da ni u jednom trenutku tokom dugog suđenja nije bilo dokaza da potkrepe bilo koju od neosnovanih optužbi protiv novinara.

Televizija Al Džazira je u saopštenju navela da je to „namerni napad na slobodu medija“, a vršilac dužnosti televizije Al-Džazira na engleskom Mostefa Suag rekao je da presuda „suprotna logici i zdravom razumu“.

Egipatski sudija je u obrazloženju presude rekao da novinari nisu bili registrovani u sindikatu novinara u Egiptu, da su uneli opremu u zemlju bez odobrenja egipatskih vlasti i da su širili lažne vesti i koristili hotel kao mesto emitovanja bez dozvole.

(Beta)

Ostavite komentar

Ostavite komentar