Da li se mi to igramo boga?

Pionir genetike, multimilioner dr Džon Kreg Venter, i njegov tim uspeli su da naprave potpuno nov "sintetički" životni oblik od mešavine hemikalija. Oni su proizveli novi hromozom od veštačke DNK u epruveti, a onda su ga pretvorili u praznu ćeliju i gledali kako se umnožava, što je suština života.
Ljudskom rukom stvorena ćelija, koja je modifikovana verzija jedne od najjednostavnijih bakterija na Zemlji, dokaz je da ova tehnologija funkcioniše. Venter veruje da će organizmi, nazvani Sintija, utrti put mnogo kompleksnijim stvorenjima koja mogu da pretvore otpad iz okoline u čisto gorivo, da vakcinišu protiv bolesti i da apsorbuju zagađenje.
Njegov podvig je takođe doveo do brojnih debata o "igranju boga" i pretnjama koje bi nova tehnologija mogla doneti u smislu bioloških opasnosti i ratova. "Ulazimo u eru ograničenu samo našom maštom", rekao je Venter, komentarišući istraživanje objavljeno u stručnom časopisu Science.
Tim naučnika u Institutu "Dž. Kreg Venter" (J. Craig Venter Institute) u Rokvilu, u saveznoj američkoj državi Merilend, 15 godina je radio na stvaranju veštačkog života, a troškovi su dostigli oko 30 miliona funti. Naučnici su prvo nanizali genetski kod mycoplasma genitalium, najmanje bakterije na svetu, koja živi u govedu i kozi, a potom sačuvali informacije na kompjuteru. Onda su iskoristili kompjuterski kod da veštački proizvedu DNK u laboratoriji, modifikujući je "vodomernom oznakom" kako bi se razlikovala od originala. Konačno, razvili su tehniku odvajanja ćelija bakterije s originalne DNK i zamenili ih novim, veštačkim kodom.