Zašto su na Jupiteru toliko visoke temperature?

Uprkos svojoj udaljenosti od Sunca, Jupiter je začuđujuće vruća planeta sa temperaturama koje mogu da dosegnu 538 stepeni celzijusa. Prema novim otkrićima objavljenima u časopisu Nature, temperature iznad Velike crvene mrlje mogu da budu još i više pa mogu da dosegnu čak 1,300 stepeni celzijusa. Istraživači koji su proveli istraživanje veruju da su otkrili zašto su na tom mestu temperature toliko visoke.

Prva očitanja temperatura na Jupiteru napravljena su 1970-ih godina putem svemirske letelice NASE Pioneer 10, a najnovije podatke prikupio je istraživač sa Unverziteta u Bostonu Džejms O’Donohju, koristeći infracrveni teleskop smešten na Havajima.

Prema pisanju Njujork tajmsa, naučnici su mislili da su visoke temperature povezane sa Jupiterovim ogromnim polarnim aurorama. Iako su temperature na polovima oko 920 stepeni celzijusa, istraživači nisu mogli da otkriju kako je ta energija stizala do ekvatora, gde se Velika crvena mrlja okreće stotinama godina.

O’Donohjuovo istraživanje sugeriše da se toplina izdiže iz same oluje, a ne iz atmosfere koja je okružuje. Kako bi to objasnili, istraživači sugerišu da se energija izdiže u obliku zvučnih talasa. Oni se šire vertikalno i tada stvaraju energiju kada se sudaraju sa gornjom atmosferom. Sličan učinak može se uočiti u puno manjem obimu iznad Andskog planinskog masiva. Isto tako, manje mreškanje bi moglo da se dogodi na celom Jupiteru, što bi objasnilo kako planeta samu sebe leči.

Verovatno moguća, O’Donohjuova teorija još nije potvrđena pa, kako je naučnik NASE koji proučava atmosfere planeta ističe, sjaj metana bi mogao da ometa očitanja sa infracrvenog teleskopa. Istraživači će moći bliže da pogledaju Veliku crvenu mrlju kada Junona prođe pored zapadne strane Jupitera u novembru ove godine, prenose hrvatski mediji.