DW: Orbanova vlada nastavlja ofanzivu protiv nezavisnih medija

Vlada premijera Viktora Orbana nastavlja ofanzivu protiv nezavisnih medija u Madjarskoj, piše danas Dojče vele (Deutsche Welle -DW) uz ocenu da se sloboda govora i medija u toj zemlji-članici Evropske unije sve više ograničava.

Počelo je s najvećim internet-portalom vesti u zemlji. Onda je na redu bio tradicionalni nedeljnik. A sada se zatvara i poslednji nezavisni radio. Poslovni ljudi bliski vlasti preuzimaju kontrolu nad nezavisnim medijima, vlasti ućutkuju poslednje nezavisne glasove, navodi DW.

Najnoviji slučaj je radio Klubradio koji emituje vesti i političke emisije. Kancelarija za medije NMHH, u kojoj su zaposleni ljudi odani premijeru Orbanu, objavila je krajem prošle nedelje da tom radiju neće produžiti licencu za emitovanje koja ističe iduće godine u februaru, uz objašnjenje da je stalno kršio odredbe Zakona o medijima.

Ta vest bila je pravi šok za deo madjarske javnosti koji kritikuje vlasti, a iznenadila je i umerene pristalice vladajuće stranke Fides. Jer, Klubradio je odavno poslednji bastion kvalitetnog i nezavisnog radijskog novinarstva u Madjarskoj.

„Velika je verovatnoća da će nas zatvoriti. Ne verujem da još imamo neke šanse“, rekao je za DW najpopularniji voditelj te radio-stanice Djerdj Bolgar.

Ono što NHMM navodi kao razlog za ukidanje dozvole za emitovanje su beznačajne stvari. Klubradio navodno vlastima nije na vreme saopštio koliko u programu ima madjarske, a koliko strane muzike. „Kancelarija je jednostavno mogla i da kaže da nas ne voli“, komentariše direktor tog radija Andraš Arato.

Ovaj slučaj je vrhunac nove ofanzive Orbanove vlade protiv nezavisnih medija. Ona je počela u proleće s Indeksom, najčitanijim madjarskim internet-portalom. Firma Indamedia, koja je upravljala prihodima i poslovanjem s oglasima tog portala, dobila je novog suvlasnika: medijskog menadžera Mikloša Vasiljija, bliskog vladi. On je objavio plan za restrukturiranje redakcije, a kada se ona protiv toga pobunila, krajem jula je najpre otpušten glavni i odgovorni urednik Sabolč Dul, a nekoliko dana kasnije, u znak protesta, otkaz je dala kompletna redakcija.

Ti ljudi ubrzo su pokrenuli nezavisni portal pod imenom Teleks, ali pitanje je da li će dostići značaj Indeksa, navodi DW.

Indeks je nesumnjivo veoma smetao Orbanu i njegovom sistemu. Prošle godine taj portal je razotkrio seks-skandal jednog gradonačelnika sa severozapada Madjarske. Time je ukazano na korumpiranu samovolju i moralnu dvoličnost Orbanove hrišćansko-nacionalne konzervativne stranke Fides. Nakon toga, stranka je izgubila na lokalnim izborima u svim većim gradovima i opštinama, piše DW.

Potom je usledio otkaz još jednom glavnom i odgovornom uredniku: ovoga puta u tradicionalnom liberalnom nedeljniku „168 ora“. Peter Roža morao je da ode sa funkcije jer je njegov list objavio navodno privatnu fotografiju Orbanove porodice. Ali Orban, koji se vrlo rado predstavlja kao porodičan čovek, tu fotografiju odavno je sam objavio na društvenim mrežama.

Roža je dobio otkaz od Pala Milkoviča, preduzetnika bliskog vlastima, koji je od jula ove godine suvlasnik nedeljnika. Tačnije rečeno, suvlasnik firme Brit Media koja je pod uticajem vlasti bliske ortodoksne jevrejske opštine rabina Slome Kovesa. Brit Media je proteklih godina kupila vlasničke udele u brojnim nezavisnim madjarskim medijima.

U slučaju Klubradija je drugačije: tu je državna kancelarija za medije na neki način postupila kao produžena ruka vlade. Signal Klubradija je u početku pokrivao čitavu zemlju, ali mu se dolaska Orbana na vlast 2010, domet  malo-pomalo ograničavao i na kraju sveo samo na glavni grad Budimpeštu i okolinu. „Mi smetamo. U logici diktatorskog jednostranačkog sistema je da sahranjuje ili prisvaja sve što mu smeta“, kaže Bolgar.

To što se redakcija Indeksa dugo borila protiv te logike naišlo je na medjunarodno priznanje: bivši glavni i odgovorni urednik Indeksa Sabolč Dul danas dobija Potsdamsku M100-medijsku nagradu koju će mu uručiti komesarka Saveta Ecrope za ljudska prava Dunja Mijatović.

„Čast mi je što ću dobiti tu nagradu, ali ona nije moja, već pripada čitavoj redakciji Indeksa. Radujem se tom znaku solidarnosti u doba u kojem su evropske vrednosti slobode govora i medija u Madjarskoj u sve težem položaju“, rekao je Dul za DW.

(Beta)

Pratite Krstaricu i preko mobilne aplikacije za Android i iPhone.