U trendu

RSE: Rizici zaobilaznice kroz Srbiju za rusku televiziju na nemačkom

Ruski državni medij RT DE, ranije poznat pod imenom Raša tudej (Russia Today) od 16. decembra na svojoj internet stranici emituje program za nemačko tržište, pozivajući se na dozvolu za emitovanje dobijenu u Srbiji.

Kako navodi Radio slobodna Evropa (RSE), RT DE je dozvolu za emitovanje dobio od Regulatornog tela za elektronske medije (REM) 6. decembra.

Profesor Fakulteta političkih nauka Rade Veljanovski, koji je učestvovao u izradi pojedinih medijskih zakona, ocenio je za RSE da je REM napravio rizičan potez iz očigledno političkih razloga ističući da REM može da izda dozvolu samo onome ko će emitovati program na teritoriji Srbije.

„Pošto se radi o satelitskom prijemu koji se teško može ‘zaustaviti na granici’, to je očigledno dogovor koji je štetan za Srbiju, a može da bude još štetniji ako odredjene institucije Evrope budu odlučile da preduzmu odredjene mere“, naveo je Veljanovski.

Veljanovski je rekao da Srbija nema prava da izdaje dozvolu nekome da u trećoj državi emituje svoj program.

„Ako se ruska televizija na nemačkom jeziku ne emituje na području Srbije, onda REM nije trebalo da izdaje nikakvu dozvolu. Nema nikakve sumnje da je to jedan manipulativni, zaobilazni put da se pojave tamo gde žele i imaju interesa a da zaobidju odredjene propise“, ocenio je Veljanovski.

Slučaj RT DE privukao je pažnju svetskih medija.

Posle duge svadje o dozvoli za emitovanje, ruski državni medij RT pokrenuo je kanal na nemačkom jeziku pre svega na internetu, izvestila je nemačka agencija DPA.

Agencija Reuters (Rojters) je prenela da su nemačke vlasti saopštile kako RT DE nema odgovarajuću dozvolu.

DW je preneo da se nemački ogranak RT-a nadao da će zaobići nemačke regulatore sa licencom iz Srbije, čija vlada favorizuje ruske interese. Prema navodima DW kritičari kažu da je registracija u Srbiji pokušaj da se zaobidju nepovoljniji zakoni EU.

DW je naveo i da su nemačke bezbednosne službe klasifikovale nemačku službu RT-a kao propagandni ogranak ruske države.

The Financial (Fajnenšel) je objavio da RT već neko vreme pokušava da proširi svoj televizijski kanal na nemačkom jeziku, ali nema dozvolu za emitovanje u zemlji korišćenjem zemaljskih ili satelitskih signala.

Medjutim, matična organizacija RT DE, TV Novosti, dobila je licencu u Srbiji nakon neuspelog pokušaja u Luksemburgu. To se saznalo tek 16. decembra, kada je RT DE počeo da emituje program u Nemačkoj, naveo je The Financial.

Iz kompanije RT za RSE nisu precizirali zašto je matična kompanija TV Novosti dozvolu za emitovanje tražila baš u Srbiji.

„To je optimalno rešenje, u skladu sa svim važećim zakonskim i regulatornim zahtevima u okviru Evropske konvencije o prekograničnoj televiziji, prema kojoj RT DE može da ima pristup publici širom Evrope“, navodi se u odgovoru.

U odgovoru Ane Belkine, zamenice glavnog i odgovornog urednika ruskog državnog medija RT navedeno je i da je RT DE dobio dozvolu za emitovanje iz studija u Moskvi putem satelitske veze u Srbiji do publike nemačkog govornog područja u više evropskih zemalja.

RT DE u Nemačkoj nije podneo zahtev niti je dozvola izdata, navela je za RSE državna institucija Nemačke nadležna za medije (MABB) 17. decembra.

MAAB je zatražio od emitera ruskog državnog programa objašnjenje i razlog zbog kog, nakon dobijanja dozvole u Srbiji, emituje program za nemačko tržište.

Kako je navedeno u odgovoru za RSE, program RT DE namenjen nemačkoj publici pušten je u etar „putem raznih distributivnih kanala“ 16. decembra, deset dana nakon dobijanja dozvole u Srbiji.

U odgovoru nemačkog tela za medije takodje piše da je na sajtu RT-a navedeno da su dobili dozvolu za kablovski i satelitski prenos u Srbiji.

„Prema preliminarnoj proceni, to ne predstavlja dovoljan (pravni) osnov da distribuiraju program u Nemačkoj“, piše u odgovoru.

Propisi u Nemačkoj ne dozvoljavaju emitovanje TV kanalima u stranom državnom vlasništvu, a u takve spada RT kao medij koji finansira Kremlj.

Članica Saveta Regulatornog tela za elektronske medije Judita Popović je za RSE rekla da smatra da su ovom odlukom prekršeni domaći propisi. Kako je objasnila, REM nije dao pravno obrazloženje kojim bi potvrdio da je ta odluka legalna.

„Ipak je to posledica i odnosa prema pružaocu medijske usluge iz inostranstva jer je Srbija donela odluku da pružaoci medijskih usluga ne mogu dobiti dozvolu ukoliko je osnivač Republika Srbija. To znači da nema državnih televizija koje na taj način mogu da emituju svoje programe, a mi sada prihvatamo jednu medijsku kuću, koja je vlasništvo ruske države, i dajemo joj licencu“, kaže Popović.

Zakonom o elektronskim medijima propisano je da se dozvola za emitovanje ne može izdati TV ili radio kanalu „čija su sredstva u celini ili delom u javnoj svojini, odnosno čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave“.

Judita Popović, koja kaže da jedina u REM-u nije glasala za dozvolu ruskom mediju, smatra i da su odredbe Evropske konvencije o prekograničnoj televiziji neprimenjive na ovaj slučaj.

„Mi ovde imamo pružaoca medijske usluge u vlasništvu strane države, koja nije ni ratifikovala Evropsku konvenciju, i faktički Srbija je svedena na tačku prenosa signala na evropski satelit“, navela je Popović.

Srbija je 2010. ratifikovala Evropsku konvenciju o prekograničnoj televiziji što omogućava medijima koji imaju dozvolu za emitovanje u Srbiji da se preko satelita emituju i u drugim državama koje su je ratifikovale, što je veliki broj država Evropske unije.

Profesor Rade Veljanovski smatra da u ovom slučaju nije moguće pozivanje na Evropsku konvenciju o prekograničnoj televiziji koja se zasniva na slobodi prijema i posredovanja signala iz bilo koje države na području Evropske unije.

„Ako Rusija nije potpisnica Konvencije, onda ona ne može da koristi ovu Konvenciju da bi svoj signal dopremila na područje neke zemlje EU, u ovom slučaju Nemačke. Jer da može, ona bi to direktno uradila, ne bi išla preko Srbije“, naveo je Veljanovski.

(Beta)

Pratite Krstaricu i preko mobilne aplikacije za Android i iPhone.

Pošalji komentar