U trendu

Oštre reakcije SAD i EU na zakon protiv poslednje nezavisne poljske televizije TVN

Iznenadno preglasavanje veta Senata poljskog parlamenta i sinoćno usvajanje izmena zakona o medijima kojima se tera američki vlasnik poslednje velike nezavisne televizije u Poljskoj, TVN, da proda 51 odsto udela izazvalo je u SAD i Evropskoj uniji oštre reakcije i zabrinutost za slobodu medija u Poljskoj.

„Uznemireni smo što je u Poljskoj prošao zakon koji slabi slobodu medija. Ohrabrujemo predsednika Dudu da se drži svojih izjava iz prošlosti i podrške slobodi govora, svetinji poslovnih ugovora i zajedničkim vrednostima na kojima počivaju naši odnosi“, poručio je na Tviteru portparol američkog Stejt departmenta Ned Prajs.

Potpredsednica Evropske komisije Vjera Jourova poručila je da usvajanje izmena medijskog zakona šalje dalji negativni signal u vezi sa poštovanjem pravne države i demokratskih vrednosti u Poljskoj.

„Kada zakon stupi na snagu Evropska komisija neće oklevati da preduzme korake u slučaju da ne bude u skladu sa evropskom medijskom legislativom“, kazala je Jourova.

Ranije je povodom kontroverznih izmena poljskog zakona o medijima da u njima faktičko vlasništvo veće od 49 odsto mogu da imaju samo subjekti unutar EU i evropskog jedinstvenog tržišta kako ih navodno ne bi preuzimao kapital autokratskih država kao što je Rusija, Jourova kazala da će Evropska komisija stvoriti mehanizme da spreči da nezavisnost medija bude gušena tako da ih preuzima formalno privatni kapital, ali u stvari tajkuni bliski vlasti, kao što se to već desilo u Madjarskoj a pokušava se sa zakonom protiv TVN u Poljskoj.

Izmene zakona koje su u slučaju Poljske uperene protiv jednog jedinog medija, jer drugih takvih sa vlasništvom van EU u zemlji nema, usvojio je u avgustu Sejm poljskog parlamenta ali ih je odbacio u septembru Senat.

Posle žestokih reakcija iz SAD i EU predsednik Poljske Andžej Duda najavio je veto jer Poljska, kako je tada rekao, mora da ispunjava medjunarodne ugovore, bilateralne sporazume, i ne sme da ugrožava strane investicije.

Kompanija Diskaveri, američki vlasnik TVN i njenog uticajnog informativnog kanala TVN24, koji, medjutim, kao satelitski može da emituje program sa licencom bilo koje zemlje članice i pribavio je za svaki slučaj u Holandiji, upozorila je sinoć da će braniti po svaku cenu ovu jednu od najvećih američkih investicija u Poljskoj, čija vrednost se procenjuje na tri milijarde dolara.

Tu veliku stranu investiciju i poslednju veliku nezavisnu televiziju, koja je lideru vladajuće poljske stranke Pravo i pravda Jaroslavu Kačinjskom trn u oku od dolaska na vlast 2015. godine jer dosledno izveštava o aferama svih vlada, pa i skandalima, mahinacijama, korupciji i ove sadašnje, jednako odlučno branila je i administracija bivšeg američkog predsednika Donalda Trampa kao i sadašnja Džozefa Bajdena.

Duda je sinoć je bio suzdržaniji i uprkos apelima iz SAD rekao je da će pažljivo analizirati izmene zakona a da osim veta postoji i mogućnost da zatraži mišljenje Ustavnog suda.

„Sve u rukama predsednika? Poljska nema predsednika. Andžej Duda je abdicirao na tu funkciju, čekaće instrukcije od lidera Prava i pravde Jaroslava Kačinjskog. Ovo nije crni dan poljske demokratije, ovo je crnih šest godina“, kazao je u intervjuu TVN24 bivši dugogodišnji poljski premijer, nekadašnji predsednik Evropskog saveta, sada lider poljske opozicije Donald Tusk.

On je pozvao Poljake da kao što su činili u slučaju ranijih napada na slobodne, nezavisne medije u Poljskoj izadju masovno u nedelju na proteste u Varšavi i širom zemlje.

(Beta)

Pratite Krstaricu i preko mobilne aplikacije za Android i iPhone.

Pošalji komentar